Українська мова для допитливих


«Ланцюжок прикметників»
   До кожного ланцюжка доберіть відповідний ряд прикметників, що переходять з одного розряду в інший.
   Якісний → відносний → присвійний;
   присвійний → відносний → якісний;  
   якісний → відносний;
   відносний → якісний;
   присвійний → відносний.
   Дідова хата → дідівська хата → дідівські методи;
   лисячий характер → лисяча шкура → лисячий хвіст;
   Шевченкове слово → шевченківський стиль;
   важка сумка → важка промисловість
   шоколадні цукерки → шоколадний відтінок.


Удосконалюємо вміння утворення ступенів порівняння прикметників


Вибірковий диктант
   Прочитайте текст. Визначте стиль і тип мовлення. Випишіть прикметники, вкажіть розряд їх. Окремо випишіть якісні прикметники, від яких не можна утворити ступені порівняння. Чому? Зробіть синтаксичний розбір перших двох речень.
   Широкою долиною між двома рядками розложистих гір тече невеличка річка Раставиця. Серед долини зеленіють розкішні густі та високі верби. Між вербами ясно блищить проти сонця висока біла церква з трьома банями, а коло неї невеличка дзвіниця неначе заплуталась у зеленому гіллі старих груш.
   От стеляться розложисті, як скатерть, зелені левади. Густа, як руно, трава й дрібненька, тонісінька осока доходить до самої води. Подекуди по жовто-зеленій скатерті розкидані темно-зелені кущі верболозу, то кругленькі, наче м’ячики, то гостроверхі, неначе топольки. Між м’якими зеленими, ніби оксамитовими, берегами в’ється гадюкою Раставиця 
(За І. Нечуєм-Левицьким).

«Четверте зайве»
   У кожному рядку підкресліть «зайве» слово. Обґрунтуйте свій вибір.
- білесенький, дрібнуватий, гучний, повний;
- гарний, золотий, бурий, гнідий;
- живий, порожній, добрий, лисий;
- синюватий, темний, гарнесенький, широкоплечий.



Вибіркова робота
   Прочитайте текст. Визначте стиль і тип мовлення. Доберіть заголовок. Випишіть прикметники разом з іменниками, з якими вони вживаються, визначте розряд та морфологічні ознаки прикметників. Окремо випишіть якісні прикметники, від яких неможливо утворити ступені порівняння. Доведіть свою думку.
   Про  маргаритку – невеличку біленьку або рожевувату квіточку – існує дуже гарна легенда.
   Розповідають, що Пресвята Богородиця, захотіла порадувати маленького Ісуса й подарувати йому серед зими вінок живих квітів, але на пригнічених холодом полях не знайшла жодної квітки й вирішила зробити їх сама із шовку.
   Серед багатьох інших квітів немовляті Ісусу особливо сподобалися одні маленькі квіточки. То були маргаритки, виготовлені з жовтої шовкової матерії й грубих білих ниток. Виготовляючи їх, Пресвята Богородиця не раз колола свої пальці голкою, і краплини крові подекуди забарвили ті нитки у червонуватий або рожевий колір.
   Квіти ці так сподобались маленькому Ісусові, що він зберігав їх цілу зиму як коштовність, а навесні посадив їх у долині Назарету й почав поливати. І раптом штучні квіти ожили, пустили коріння і так розійшлись по всій землі. І тепер, як нагадування про те диво, ці чарівні квіточки цвітуть від ранньої весни до глибокої осені 
(За М. Золотницьким).


   «Четверте зайве»
   У кожному рядку знайдіть та підкресліть «зайве» слово чи сполучення слів. Обґрунтуйте свій вибір.
- прекрасна, найдовша, найщиріша, найвища;
- найкращий, більш важчий, найяскравіший, найнижчий;
- найстарший, дуже русявий, наймудріший, найщасливіший;
- щонайвужчий, найсолодший, найбільш порожній, найсвітліший.

   P. S. Виконавши пропоновані завдання, ви не тільки удосконалите вміння визначати морфологічні ознаки прикметників та навчитеся правильно утворювати ступені порівняння прикметників, а й зможете сміливо назвати себе юними знавцями української мови. Повірте, грамотним бути модно!!!


  Вчимося утворювати короткі форми прикметників

Вибірковий диктант із завданням
   Випишіть прикметники, від яких можна утворити коротку форму. Доберіть до виписаних прикметників іменники та складіть словосполучення.
   Ясний, повний, здоровий, живий, чорний, певний, гарний, малий, вартий, весняний, зелений, ніжний, дрібний, великий, годний, радий, сумний, веселий.


Вчимося розрізняти прикметники твердої та м'якої груп

Розподільний диктант
   Розмежуйте прикметники твердої та м’якої груп. Поясніть значення двох останніх прикметників.

   Справжній, ясний, твердий, осінній, літній, надійний, безкраїй, торішній, цьогорічний, давній, срібний, нижній, золотий, учорашній, тутешній, високий, колишній, березневий, дружний, дружній. 


Готуємося до контрольної роботи

Установіть відповідність
     1 тепліший                                   А вищий ступінь складена форма
     2 найхоробріший                        Б найвищий ступінь складена форма
     3 більш впевнений                     В вищий ступінь проста форма
     4 найбільш відомий                   Г найвищий ступінь проста форма

Випишіть прикметники, від яких не можна утворити ступенів порівняння.
    Ясний, добренький, дрібний, холоднуватий, величезний, мудрий, прекрасний, тоненький, жовтий, рум'янолиций, дрібнюсінький, старий, здоровий, предобрий, низький.

Установіть відповідність між прикметником та способом творення
     1 осінній                                   А префіксальний
     2 прегарний                             Б складання
     3 зимово-весняний                 В суфіксальний
     4 підземний                             Г перехід з однієї частини мови в іншу
     5 колискова                             Д префіксально-суфіксальний

Пишімо правильно!!!

Пояснювальний диктант
   Перепишіть речення, поясніть орфограми «Написання не; з прикметниками».
  1. І ось його увагу привертає одна чудова квітка, що росте на сухому, майже не/родючому ґрунті. 2. Цей не/сподіваний подарунок воскресив надію Жозефіни. 3. Не/вловиме передчуття чогось страшного, якогось не/сподіваного нещастя повсюди переслідувало Жозефіну. 
4. Ворожість одних квітів до інших через різні запахи – не/поодиноке явище.  5. Німфа Ехо виявилась не/щирою й підступною. 
(За М. Золотницьким). 6. Не сій на межі жита, ані мудрості на серці не/розумних (Данило Заточник). 7. Талант, як відомо, якість дуже не/вловима, летюча, мінлива... (Василь Биков). 8. Не/тілесні сили і не гроші роблять людей щасливими, але правота і багатостороння мудрість (Демокрит з Абдери). 

Починаємо вивчати числівник. Це не проста частина мови, тому прикладіть максимум зусиль, і ви зрозумієте, що грамотним таки бути модно!

«Фразеологічно-числівникова розсипанка»
   У фразеологізмах замість крапок вставте числівники, за потреби скористайтеся довідкою. Визначте розряд і відмінок числівників. Поясніть значення фразеологізмів.
   … вода на киселі, … п’ятниць на тиждень, жити … днем, не день і не …, … дихання, грати … скрипку, на всі … сторони, до … пришестя, … через … .
   Довідка: одним, два, сім, першу, друге, сьома, чотири, десяте, другого, п’яте.

Розподільний диктант
   Розподіліть словосполучення у дві колонки: з кількісними та порядковими числівниками.
  Три вежі, п’ятнадцята зірка, сто перша ніч, вісім ікебан, двадцятий аматор, двадцять п’ять років, на сьомому небі, п’ята нірка, двоє очей, третя ялинка, семеро юнаків, перше місто, чотири іспити.

   Ключ: в іменниках підкресліть першу літеру, прочитаєте початок українського вислову «… людина сильна».


Готуємося до директорської контрольної роботи

1. Визначте, до якої групи за вживанням належать слова
1 діалектизми       А скайп, блютуз, флеш-моб
2 неологізми         Б боярин, очіпок, пуд
3 історизми           В косинус, діагональ, формула
4 архаїзми            Г ланіти, десниця, рать
                              Д когут, кобіта, кресаня

2. Запишіть по 5 неологізмів, історизмів, архаїзмів, діалектизмів, професіоналізмів.

3. Пригадайте та запишіть 10 власне українських слів.

4. Розподіліть фразеологізми за джерелами їх походження.
  Дамоклів меч, манна небесна, хід конем, грати першу скрипку, сізіфова праця, щуку кинули у річку, язиката Хвеська,  земля обітована, ахіллесова п’ята, вбивати клин.

5. Укажіть спосіб словотвору кожного зі слів:
  Зависокий, вітерець, безмежний, перехід, медсестра, приміський, вихід, предобрий, зорепад, травневий, пришкільний, єдність, підвіконня, намордник, прикордонник, переоблік.

6. Розподіліть у дві групи іменники:
    а) які у формі родового  відмінка однини мають закінчення -а(-я);
    б) які у формі родового  відмінка однини мають закінчення -у(-ю).
  Луцьк, вітер, Київ, Крим, Лондон, Кривий Ріг, університет, мороз, коридор, гопак, кілометр, підмет, бузок, Іран, Буг, Дністер, прапор.

7. Утворіть від прикметників указані ступені порівняння:
Поганий (вищий ступінь, проста форма)
Високий (найвищий ступінь, проста форма)
Розумний (вищий ступінь складена форма)
Мудрий (найвищий ступінь складена форма)

8. Знайдіть і виправте помилки.
    Самий вагомий, дорожчий над усе, більш зручніший, найсамотніший, більш вороний, найбільш хворий, найбільш кращий, найніжніший, більш гострий, щонайдужчий, дуже цікавий, найпредовший, якнайглибший.

9. Запишіть відмінок числівників, вказаний у дужках.
   869 (Ор.в.), 345 (Р.в.), 782 (М.в.), 126 (Д.в.), 658 (Ор.в.).

10. Запишіть правильно неозначені займенники, знявши риску.
   Хто/небудь, хто/сь, чого/небудь, аби/чого, аби/де, будь/якого, казна/скільки, де/чого, скільки/сь, хтозна/де, бозна/чий, будь/хто, де/котрий, аби/який, де/хто, аби/що.


Удосконалюємо вміння: працюємо із займенниками

«Займенниково-фразеологічна розсипанка»
   На місці крапок уставте займенники. За потреби скористайтеся довідкою.
   Видавати … з головою, на … голову, на … горло, брати під … крило, бити … в груди, кусати … лікті, не … пера птах, не вірити … очам, взяти в … руки, з … опери, як … п’ять пальців, з … ніг; ні …, ні людям, … миром мазані.
   Довідка: свою, себе, усіх, собі, все, своє, нашого, себе, собі, іншої, свої, своїм, себе, одним.

Пояснювальний диктант з граматичним завданням
   Перепишіть речення, поставивши займенники, подані в дужках, у правильній формі. Визначте відмінок і розряд займенників. Укажіть автора рядків та твір.
   1. Може (дехто) видасться дивним, що кіт узявся за літературу. 2. Я хотів поділитися з людьми враженнями від (їхнє) життя. 3. Дружина диригента любила (я) чи не більше, ніж моя власна мати. 4. Справді, у (він) шерстка дуже м’якенька. 5. Учні кинулися до куточка живої природи, щоб познайомитися зі (я). 6. Можливо, (я) призначать (якийсь) відповідальним ревізором на продовольчу базу чи в лабораторію.

«Потренуймося у граматиці»
   Прочитайте речення. Скориставшись довідкою, визначте, розряд, морфологічні ознаки, синтаксичну роль якого із підкреслених займенників указано.
   1. І від добрих учителів не всі добре вчаться (Ф. Прокович). 2. Честь школи – твоя честь (Український вислів). 3. Якби ви вчились так як треба, то й мудрість би була своя (Т. Шевченко). 4. Усіх, хто готується бути корисними громадянами, повинні спершу навчитися бути людьми (М. Пирогов). 5. Помічай у людях те, чого тобі не вистачає (О. Невмержицький). 6. Перш ніж веліти комусь, навчись коритися (Солон).
    Довідка: а) означальний, Н.в., множ., підмет;
б) присвійний, Н.в., одн., ж.р, означення;
в) означальний, Р.в., множ., додаток;
г) неозначений, Д.в., одн., додаток;
д) відносний, Н.в., підмет;
е) особовий, Н.в., 2 ос. множ., підмет;
є) особовий, Д.в., 2 ос., одн., додаток;
ж) присвійний, Н.в., одн., ж.р., присудок;

з) відносний, Р.в.,  додаток.

«Знайди займенник за однією ознакою»
   Прочитайте прислів’я та поясніть зміст кожного з них. До кожного підкресленого займенника виберіть з довідки рядок із указаною морфологічною ознакою, на місці крапок допишіть інші морфологічні ознаки.
   1. Матері своїх дітей жаль, хоч найменшого, хоч найбільшого. 2. Син мій, а розум у нього свій. 3. Хто горя не бачив, той і щастя не знає. 4. Хто топиться, той за соломинку вхопиться. 5. Чого собі не зичиш і другому не жадай.
   Довідка: а) …, …, множ., …;
   б) …, …, ч.р., …, …;
   в) …, …, підмет;
   г) вказівний, …, …, …, …;
   д) …, …, додаток.

Немає коментарів:

Дописати коментар